FITRAH KEJADIAN MANUSIA Bg. 5

Bismillahirrahmanirrahim.

*********************************
IMPLIKASI FITRAH KEJADIAN MANUSIA TERHADAP 
PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

1. Pendidikan : 
  • satu ruang yang menyediakan pelbagai peluang untuk memperkembangkan potensi individu.
  • persekitaran pembelajaran berkesan mempengaruhi keupayaan seseorang untuk memahami dan bertindak balas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 

2. Guru : 
  • berperanan membantu kanak-kanak menyerlahkan potensi yang terpendam.
  • Sifat-sifat yang ada dalam diri kanak-kanak seperti sifat ingin tahu, keterbukaan, daya cipta dan kebolehan menyelesaikan masalah perlu dipertingkatkan kerana dapat membantu kanak-kanak menyedari kebolehan diri sendiri. 

3. Implikasi :
  • Guru perlu menyediakan pelbagai aktiviti kognitif yang dapat menggilap potensi intelek kanak-kanak. Contoh, penggunaan bahan maujud dalam pengiraan Matematik Tahun 1 dapt mengembangkan potensi murid untuk berfikir secara logik.
  • Aktiviti kokurikulum di sekolah membantu mengembangkan potensi murid dari segi bakat, sahsiah dan emosi yang baik. Contoh, sifat tolak ansur dan tolong-menolong dalam kerja kumpulan.
  • Pelbagaikan kaedah pengajaran dan aktiviti pengajaran selaras dengan gaya pembelajaran murid. Guru perlu merangsang murid untuk mengikuti proses p&p dengan mewujudkan iklim bilik darjah yang kondusif dan menarik.
  • Guru perlu memperkukuhkan kekuatan dalaman murid. Contoh, kesediaan dan kesungguhan melaksanakan tugasan atau menjawab soalan. Elakkan membesarkan kesalahan murid. Hargai komitmen yang diberikan murid dan rangsang mereka untuk terus belajar.
  • Aspirasi sekolah yang menekankan kecemerlangan sukan bagi membantu murid-murid mengembangkan potensi jasmani. Murid berpeluang mempamerkan kemahiran psikomotor diri. 

Sumber : Haliza Hamzah, Joy N. Samuel. Perkembangan Kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment