FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM, TIMUR DAN BARAT

Bismillahirrahmanirrahim

FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT 



1. Tradisional

  • Perenialisme
  • Essensialisme

2. Moden

  • Progressivisme
  • Rekonstruktivisme
  • Eksistentialisme
*************

Tradisional
A. Perenialisme
  • Konsep : ciri-ciri asas semulajadi manusia berbentuk sejagat dan tidak berubah.
  • Matlamat pendidikan : untuk mengajar pengetahuan dan nilai sejagat, abadi atau dan tidak mempunyai had masa.
  • Tumpuan :
  • a. jenis kurikulum : bidang kemanusiaan dan kesusasteraan - mengandungi sifat ketelusan yang kukuh mengenai fitrah manusia.  mata pelajaran yang disyorkan - bahasa, sastera, matematik, seni dan sains.
  • b. peranan guru : menyampaikan ilmu, membimbing perbincangan kumpulan, mendisiplinkan murid. 
  • c. kaedah mengajar : didaktik.
  • d. peranan murid : berusaha memperoleh ilmu mengikut kemampuan masing-masing. 
B. Esensialisme
  • Konsep : menumpukan kepada perkara-perkara asas yang perlu diketahui seseorang individu agar menjadi ahi masyarakat yang produktif. Bersifat praktikal dan pragmatik.
  • Matlamat pendidikan : pengajaran maklumat berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh murid serta penghayatan budaya.
  • Tumpuan : 
  • a. jenis kurikulum : Kemahiran asas - 3M. Mata pelajaran wajib - sains, sejarah, seni, muzik.
  • b. peranan guru : berwibawa dalam p&p. kawal bilik darjah. rol model kepada anak murid.
  • c. Kaedah pengajaran : didaktik.
  • d. Peranan murid : rajin belajar, menumpukan perhatian dan usaha kepada ajaran guru.
*************
Moden
A. Progresivisme
  • Konsep : Ilmu sesuatu yang bersifat relatif dan tentatif bagi menerangkan realiti masa kini.
  • Matlamat Pendidikan : untuk menyediakan golongan murid agar berupaya mengakomodasi sebarang perubahan yang berlaku dalam kehidupan seharian mereka.
  • Tumpuan : 
  • a. Jenis kurikulum : Kebebasan untuk memilih mata pelajaran yang diminati agar pembelajaran lebih berkesan dan kebolehan serta potensi murid dapat dimaksimakan.
  • b. Peranan guru : Pembimbing dan membantu anak murid. Pengurus pengajaran.
  • c. Kaedah mengajar : pendekatan induktif . Kaedah mengajar yang disyorkan.
  • - pengajaran kemahiran menyelesaikan masalah menggunakan pendekatan induktif dan berpandukan kaedah saintifik.  
  • - kerja makmal dan eksperimen.
  • - pengalaman langsung dengan persekitaran.
  • d. Peranan murid : Mencari keterangan masing-masing bagi menjelaskan fenomena yang diberi oleh guru. 
B. Rekonstruktivisme
  • Konsep  : Sekolah merupakan landasan untuk membentuk masyarakat baru.
  • Matlamat Pendidikan : mengasaskan corak budaya baru serta menghapuskan penyakit sosial.
  • Tumpuan 
  • a. Jenis kurikulum : Bidang sains sosial.
  • b. Peranan guru : Agen perubahan dan pembaharuan.
  • c. Kaedah mengajar : Kaedah berpusatkan murid.
  • d. Peranan murid : mengambil bahagian yang aktif dan berani mencuba.
C. Eksistensialisme 
  • Konsep : Individu bertanggungjawab terhadap diri sendiri.
  • Matlamat Pendidikan : tidak digariskan.
  • Tumpuan
  • a. Jenis kurikulum : tiada mata pelajaran khusus. Matapelajaran estetika dan falsafah difikirkan relevan.
  • b. Peranan guru : pemangkin yang menyediakan peluang pendidikan bagi murid.
  • c. Kaedah mengajar : berpusatkan aktiviti dan murid.
  • d. Peranan murid : melibatkan diri secara aktif.

No comments:

Post a Comment