PERKEMBANGAN KANAK-KANAK Bg. 1
A good deed done to an animal is like a good deed done to a human being. While an act of cruelty to an animal is as bad as cruelty to a human being. ~Prophet Mohammad peace be upon him~ |
*********************************
PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak meningkat mengikut usia. |
1. Pertumbuhan
Definisi
- Woolfolk dan Margetts (2007) - pertumbuhan ialah perubahan dalam saiz dan kematangan. Dari segi fizikal, ini bermaksud pertambahan dalam saiz bahagian-bahagian badan, ketinggian dan juga bilangan saraf-saraf ke otak.
- Pertumbuhan - perubahan yang dapat dilihat dengan nyata dan diukur daripada satu peringat ke peringkat yang lain.
Ciri-ciri Pertumbuhan
- Bersifat kuantitatif - dapat dilihat dan diukur.
- Saiz dan struktur badan bertambah - kanak-kanak kelihatan lebih besar secara fizikal.
- Saiz otak dan organ-organ dalaman bertambah - keupayaan untuk menaakul dan mengingat bertambah. Melibatkan aspek kognitif dan fizikal.
- Pertumbuhan dipengaruhi oleh baka atau keturunan, kematangan, kesihatan ibu bapa dan persekitaran individu.
- Kadar pertumbuhan antara setiap individu adalah berbeza dan berlaku secara berperingkat.
2. Perkembangan
Definisi
- Santrock (2008)- perkembangan ialah perubahan dalam corak biologi, kognitif dan sosioemosi indiviu yang bermula daripada peringkat percambahan sehingga ke akhir hayat.
- Perkembangan - perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat daripada sifat baru yang berlainan daripada sifat yang lebih awal.
Ciri-ciri perkembangan
- Bersifat kualitatif dan perubahan-perubahan yang berlaku adalah dari segi fizikal, kognitif, sosial, emosi dan moral.
- Perubahan ini adalah stabil, berlaku secara teratur dan progresif dalam arah tertentu.
- Perubahan-perubahan yang berlaku adalah berterusan sepanjang hayat dan melalui peringkat-peringkat kematangan tertentu. Kematangan- perubahan semula jadi dan ditentukan oleh genetik.
- Dipengaruhi oleh baka dan persekitaran.
- Hasil daripada kematangan dan pembelajaran.
3. Perbezaan antara pertumbuhan dan perkembangan.
Pertumbuhan
|
Perkembangan
|
|
Fizikal
|
Peningkatan dalam saiz – perubahan tinggi,
berat badan, gigi.
|
Proses individu memperkembangkan
kemahiran psikomotor. Kemahiran menggunakan anggota badan.
|
Kognitif
|
Keupayaan berfikir.
|
Kemahiran membaca, menulis, mengira,
berfikir secara kreatif dan kritis.
|
Emosi
|
Perasaan gembira, sayang, marah,
cemburu.
|
Kemahiran mengurus dan mengawal emosi.
|
Sosial
|
Menjalin perhubungan dengan golongaan
di persekitaran.
|
Kemahiran menjalin perhubungan sosial
dan menunjukkan pelakuan yang baik.
|
4. Prinsip asas perkembangan
Proses perkembangan berlaku mengikut aturan.
- Contoh : perkembangan bayi mula dengan duduk dengan bantuan->merangkak->berdiri->berjalan.
- Perkembangan juga bermula daripada konkrit kepada abstrak.
- Contoh : dalam perkembangan kognitif dan bahasa.
- Contoh : Seorang bayi mengenggam objek dengan tangan sebelum belajar menggunakan jari tangan.
- Pertumbuhan berlaku dengan otot-otot besar dahulu sebelum beransur ke otot-otot kecil.
- Kanak-kanak menambah kemahiran sedia ada. Kemahiran sedia ada dijadikan asas untuk mencapai kemahiran-kemahiran baru.
Corak dan aturan perkembangan adalah hampir sama tetapi kadar perkembangan manusia adalah berbeza untuk setiap individu.
- Contoh : ada kanak-kanak boleh berjalan pada umur 10 bulan manakala ada yang boleh berjalan pada umur 18 bulan.
- Salah satu faktor perbezaan manusia yang boleh dilihat dalam sebuah bilik darjah.
Perkembangan adalah hasil interaksi antara kematangan dan pembelajaran.
- Kematangan - kemunculan potensi sedia ada dalam seseorang individu. Dipengaruhi oleh faktor genetik.
- Pembelajaran- hasil daripada latihan, proses peniruan atau identifikasi dan memerlukan usaha.
5. Faktor baka dan persekitaran.
Baka
- merujuk kepada ciri-ciri biologi atau gen-gen yang diperturunkan melalui ibu bapa kepada anak-anak.
- Trait yang diwarisi daripada ibu bapa terkandung dalam gen-gen ini.
- Gen-gen ini menguasai perkembangan manusia dan adalah unik bagi setiap individu.
- Contoh : saiz dan bentuk badan, ketinggian, rambut dan warna mata.
Persekitaran
- merujuk kepada semua pengalaman seseorang individu.
- Termasuk pengalaman sebelum dan selepas kelahiran.
- Pengalaman sebelum lahir - pemakanan dan kesihatan ibu, gaya hidup ibu, rawatan yang diterima ibu, usia dan keadaan emosi ibu.
- Pengalaman selepas kelahiran - pemakanan, taraf sosio-ekonomi, tahap pendidikan keluarga, rakan sebaya, sekolah, masyarakat
Genetik tingkah laku
- bidang yang mengkaji tentang peranan baka dan persekitaran dalam perkembangan individu.
- Thomas J. Bouchard Jr. menyokong pengaruh baka ke atas trait-trait seperti kecerdasan dan emosi.
- Faktor persekitaran memainkan peranan dalam perkembangan pada peringkat awal.
- Pengaruh baka lebih menonjol apabila kanak-kanak mencapai awal dewasa.
- Aspek minat kerjaya lebih dipengaruhi oleh perkongsian pengalaman atau persekitaran.
- Sesetengah penyakit dipengaruhi oleh genetik.
Teori Sistem Ekologi Bronfenbrenner
- Persekitaran kanak-kanak terdiri daripada satu set sistem sosial yang kompleks dan saling berinteraksi.
Teori Sistem Ekologi Bronfenbrenner |
- Lima lapisan sistem
- Mikrosistem -persekitaran terdekat dengan dunia kanak-kanak. Mewakili hubungan serta interaksi kanak-kanak dengan ibu bapa, penjaga, adik-beradik, rakan, jiran dan guru. Faktor yang mempengaruhi kanak-kanak : (1) sikap ibu bapa (2) tingkah laku atau respon kanak-kanak (3) hubungan antara ibu bapa.
- Mesosistem - melibatkan interkasi antara (1) ibu bapa dengan pengasuh, (2) ibu bapa dengan jiran, (3) ibu bapa dengan sekolah, dan (4) sekolah dengan jiran.
- Eksosistem - organisasi yang tidak melibatkan kanak-kanak tetapi mempunyai pengaruh secara langsung kepada kanak-kanak. Contoh : peraturan tempat kerja ibu bapa. Merangkumi saudara mara dan rakan ibu bapa yang dapat membantu keluarga.
- Makrosistem - mewakili norma-norma, nilai dan amalan masyarakat.
- Kronosistem - persekitaran tidak kekal sama dan berubah mengikut peredaran masa. Contoh : kehadiran anak baru dalam sesebuah keluarga.
Sumber : Haliza Hamzah, Joy N. Samuel. Perkembangan Kanak-kanak
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment