FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM, TIMUR DAN BARAT
FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT
1. Tradisional
- Perenialisme
- Essensialisme
2. Moden
- Progressivisme
- Rekonstruktivisme
- Eksistentialisme
*************
Tradisional
A. Perenialisme
- Konsep : ciri-ciri asas semulajadi manusia berbentuk sejagat dan tidak berubah.
- Matlamat pendidikan : untuk mengajar pengetahuan dan nilai sejagat, abadi atau dan tidak mempunyai had masa.
- Tumpuan :
- a. jenis kurikulum : bidang kemanusiaan dan kesusasteraan - mengandungi sifat ketelusan yang kukuh mengenai fitrah manusia. mata pelajaran yang disyorkan - bahasa, sastera, matematik, seni dan sains.
- b. peranan guru : menyampaikan ilmu, membimbing perbincangan kumpulan, mendisiplinkan murid.
- c. kaedah mengajar : didaktik.
- d. peranan murid : berusaha memperoleh ilmu mengikut kemampuan masing-masing.
B. Esensialisme
- Konsep : menumpukan kepada perkara-perkara asas yang perlu diketahui seseorang individu agar menjadi ahi masyarakat yang produktif. Bersifat praktikal dan pragmatik.
- Matlamat pendidikan : pengajaran maklumat berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh murid serta penghayatan budaya.
- Tumpuan :
- a. jenis kurikulum : Kemahiran asas - 3M. Mata pelajaran wajib - sains, sejarah, seni, muzik.
- b. peranan guru : berwibawa dalam p&p. kawal bilik darjah. rol model kepada anak murid.
- c. Kaedah pengajaran : didaktik.
- d. Peranan murid : rajin belajar, menumpukan perhatian dan usaha kepada ajaran guru.
*************
Moden
A. Progresivisme
- Konsep : Ilmu sesuatu yang bersifat relatif dan tentatif bagi menerangkan realiti masa kini.
- Matlamat Pendidikan : untuk menyediakan golongan murid agar berupaya mengakomodasi sebarang perubahan yang berlaku dalam kehidupan seharian mereka.
- Tumpuan :
- a. Jenis kurikulum : Kebebasan untuk memilih mata pelajaran yang diminati agar pembelajaran lebih berkesan dan kebolehan serta potensi murid dapat dimaksimakan.
- b. Peranan guru : Pembimbing dan membantu anak murid. Pengurus pengajaran.
- c. Kaedah mengajar : pendekatan induktif . Kaedah mengajar yang disyorkan.
- - pengajaran kemahiran menyelesaikan masalah menggunakan pendekatan induktif dan berpandukan kaedah saintifik.
- - kerja makmal dan eksperimen.
- - pengalaman langsung dengan persekitaran.
- d. Peranan murid : Mencari keterangan masing-masing bagi menjelaskan fenomena yang diberi oleh guru.
B. Rekonstruktivisme
- Konsep : Sekolah merupakan landasan untuk membentuk masyarakat baru.
- Matlamat Pendidikan : mengasaskan corak budaya baru serta menghapuskan penyakit sosial.
- Tumpuan
- a. Jenis kurikulum : Bidang sains sosial.
- b. Peranan guru : Agen perubahan dan pembaharuan.
- c. Kaedah mengajar : Kaedah berpusatkan murid.
- d. Peranan murid : mengambil bahagian yang aktif dan berani mencuba.
C. Eksistensialisme
- Konsep : Individu bertanggungjawab terhadap diri sendiri.
- Matlamat Pendidikan : tidak digariskan.
- Tumpuan
- a. Jenis kurikulum : tiada mata pelajaran khusus. Matapelajaran estetika dan falsafah difikirkan relevan.
- b. Peranan guru : pemangkin yang menyediakan peluang pendidikan bagi murid.
- c. Kaedah mengajar : berpusatkan aktiviti dan murid.
- d. Peranan murid : melibatkan diri secara aktif.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment